Центральний сквер, джинса і звільнені зами голови ОДА: тижневий моніторинг інфополя Кіровоградщини

81

Клікбейт у заголовках, що веде до спотворення суті події, неправильне вживання термінів, джинса – головні тренди в медійному полі Кіровоградщини протягом минулого тижня.

Команда проєкту «InfoCrime», що реалізується за підтримки Thompson Reuters, опрацювала тижневий доробок двох телеканалів і 14 популярних інтернет-видань області* на наявність маніпуляцій і фейків, а також прихованої політичної реклами. До моніторингу потрапили і Фейсбук-сторінки політиків, котрі чітко артикулювали власну участь у чергових місцевих виборах.

Протягом 7-13 вересня ми виявили 21 матеріал з ознаками маніпуляцій і фейків. Із них у 4 матеріалах допущено некоректне формулювання заголовків, що призвело до фейку, 7 матеріалів мали ознаки джинси. Решта текстів містять маніпуляції, допущені через помилки редакцій. 

Примітно, що для місцевих ЗМІ є характерним порушення презумпції невинуватості осіб, підозрюваних у тих чи інших злочинах. Релізи правоохоронних органів переважно публікуються дослівно. І хоч до вироку суду особа вважається невинуватою, у заголовках звучать безапеляційні «хабарник», «злочинець», «банда», «спіймали на хабарі». Також журналісти допускають помилки у термінології, плутаючи процесуальні статуси фігурантів публікацій, називаючи затриманих підозрюваних, а підозрюваних обвинуваченими. Лише одиниці ставлять дисклеймери про норму законодавства, згідно з якою особа визнається винною після набуття чинності вироку суду.

Зростає і кількість політичної реклами. Проте до честі місцевим ЗМІ, у порівнянні з попередніми виборчими кампаніями, усе більше сайтів ставлять плашку «Реклама» під агітаційними матеріалами. Щоправда, деякі поки що доволі скромно, завуальовуючи агітацію під рубрики «PR», чи вказуючи маркування далеко під блоком статті, куди зазвичай пересічний читач не скролить.

Обіцяти – ще не одружитись

Нерідко обіцянки влади ретранслюються у ЗМІ як щось практично виконане. У матеріалі CBN «Центральний сквер повернуть у комунальну власність» обіцянка міської влади розірвати угоду із орендарем Центрального скверу, котру до того ж в мерії періодично повторюють останні 5 років, звучить як доконаний факт, а не задекларований намір.

Ще один намір посадовців через некоректні формулювання у заголовках призвели до продукування журналістами фейку. «Голова Кіровоградської ОДА звільнив заступників», – написали низка ЗМІ. Щоправда у тексті йдеться лише про рішення звільнити замів, котрі наразі на лікарняних. Тобто фактичне звільнення відбудеться після виходу осіб із лікарняної відпустки, ознайомлення та підписання наказу.

Хто і як джинсував

Сайти «Кіровоград.24», «Акула» і телеканал «TTV» розмістили матеріали про захід, організований потенційною кандидаткою у мери Кропивницького від партії «Слуга народу» Ольгою Ковальовою-Алокілі. Тексти з ознаками агітації і піару розмістили без позначки «Реклама». 

Без відповідного маркування вийшли новини про політичну силу Андрія Пальчевського на «Кіровоград.24», партію Шарія в «Олександрійському тижні», партійний захід «НАШОГО КРАЮ» на сайті «Рідний край».  

Ознаки прихованої політичної реклами є й у статті CBN про висування на міського голову Олександрії Сергія Кузьменка. Інформаційний привід про похід Кузьменка в мери мимоволі «прикрасили» ще й описом політичних гасел і програми кандидата.

Що там у політиків?

За минулий тиждень моніторингу Фейсбук-сторінок політиків і партій, котрі заявили про участь у місцевих виборах, ми помітили два приклади маніпуляції.

Міський голова Кропивницького Андрій Райкович похвалився першістю Кропивницького за одним з критеріїв рейтингу міст-учасників Індексу конкурентоспроможності міст та замовчав про решту показників.

«Наше місто стало лідером в Україні за критерієм «Започаткування бізнесу». Ми швидше від усіх, в найкоротший термін реєструємо документи. Ліквідувати бюрократію і корупцію – головне у такій справі», – йдеться на сторінці Андрія Райковича.

Водночас якщо переглянути усе дослідження, зрозуміло, що критерій «Започаткування бізнесу» один з 10 показників, що лягли в основу розрахунку індексу. За більшістю показників обласний центр на середніх позиціях, а за критерієм «ресурси для розвитку», в комплекс якого входить інфраструктурна й фінансова підтримки бізнесу, місто очолює рейтинг з кінця. Загалом у рейтингу Кропивницький на 14-й сходинці.

Піариться на питаннях, що не в компетенції депутатів міського рівня політична сила «НАШ КРАЙ». На сторінці у Фейсбуці місцевої організації партії вказано перелік питань, які обіцяють відстоювати. Серед іншого обіцяють «перегляд нових районів», межі яких, як відомо, затверджує Верховна Рада. 

*До вибірки потрапили всі матеріали, що вийшли у 14 популярних видань та новинні випуски 3 телеканалів протягом 7 вересня – 13 вересня. До переліку проаналізованих видань потрапили:  Гречка (https://gre4ka.info),  CBN (https://cbn.com.ua),  Точка доступу (https://dostyp.com.ua), Без купюр (https://www.kypur.net), DOZOR (https://dozor.kr.ua), Перша електронна газета (https://persha.kr.ua), Прожектор (https://projektor.com.ua), Рідний край (https://rk.kr.ua), АкулаMedia (http://akulamedia.com/), Кіровоград24 (https://kirovograd24.com/), Олександрійський тиждень (http://ot.kr.ua),  Голос громади. Новини Олександрійщини (https://golosgromadu.info),  Світловодськ (https://svetlovodsk.com.ua),  Komora.info (https://komora.info). 

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням. 

** Проєкт реалізується ГО “Інституту масової інформації” і фінансується Фондом Thomson Reuters у рамках програми підтримки незалежних ЗМІ у країнах Східного партнерства, за підтримки Міністе́рства закордонних справ і у справах Співдружності націй Великої Британії.  

Анастасія Зубова, Павло Лісниченко, проєкт INFOCRIME.Кропивницький